roeiboot

zeeroeibootzeeroeiboot close-upDeze roeiboot, speciaal ontworpen om op volle zee te varen, zal door Stefan en Koen worden gebruikt op hun tocht van Ramsgate naar Oostende. Bij de bouw van deze unieke boot (op de Whaleboat werf) werd voor de eerste keer gebruik gemaakt van natuurlijke materialen zoals VLAS (met dank aan Libeco) en KURK. Een wereldprimeur in het roeien. Ook de volgende generatie zee-roeiboten, die door de vzw C-row worden gebruikt om op zee te varen, zullen uit deze natuurlijke materialen worden gemaakt. Het uiteindelijke doel? Een 100% ecofriendly en dus recycleerbare boot ontwikkelen.

Deze 2-persoons open-water roeiboot moet zonder problemen door de hoogste golven klieven en zelfs onder zware omstandigheden overeind blijven. Wordt er om een of andere reden een gat in de romp van de boot gevaren – worstcase scenario! – dan zorgen grote, waterdichte schotten in de dubbele wand ervoor dat ze blijft drijven.

Deze grote luchtkamers hebben nog een tweede functie: ze verkleinen het inwendig volume. Zo kan er minder zeewater in de boot slaan. Een ‘gang’ in het midden van de boot leidt overslaande golven naar een loosgat achter in de spiegel en indien nodig, kan bijkomend beroep gedaan worden op een krachtige pomp.

Nu de eerste fase is afgerond – de romp van de boot is klaar om getest te worden – kan het ‘afwerken’ beginnen: ontwikkelen en plaatsen van de voetborden, ontwikkelen en plaatsen van de rolbanken, het uitzagen van luiken, het uitlijnen van de dollen, het aflakken van de boot,etc,…

Net zoals een klassieke skiff niet op zee kan worden gebruikt, zo kunnen ook weinig van de klassieke toebehoren van een skiff worden ‘her’bruikt. De omstandigheden op zee zijn immers veel te belastend waardoor niet enkel aan de roeiers, maar zeker ook aan het materiaal hogere eisen worden gesteld (vooral de vretende werking van het zout).

Opnieuw zoeken dus, naar het juiste materiaal voor een gespecialiseerd sport. To be continued…

De roeiboot “Cath”, tijdens “Oostende voor Anker” van 25 mei tot 26 mei 2013 :